Alkuperäinen blogi : BEI-Training
Kun asiakkaasta tulee tuotteesi tai palvelusi fani, se tuntuu mahtavalta. Yhteistyö tällaisen asiakkaan kanssa on vaivatonta ja hauskaa. Asiakas luottaa sinuun, on yhteistyöhaluinen, innostunut ja avoin sekä suosittelee firmaasi toisille.
Mutta miten tavallisesta asiakkaasta tulee yrityksen fani? Harvemmin se on rakkautta ensi silmäyksellä vaan prosessi tai se vaatii ahaa-elämyksen. Asiakkuudet voi jakaa viiteen ryhmään, joista fanistatuksen saavuttanut on korkeimmalla. Mutta jokainen aloittaa pohjalta, ensiostoksesta.
5 askelta faniuteen
Jokainen asiakas on arvokas, mutta toiset ovat arvokkaampia. Siksi kannattaa selvittää, millainen suhde vastapuolella on yritykseen ja millä askeleella hän tällä hetkellä on.
1. Tarjouksenmetsästäjä asiakkaana erityistarjouksen takia
Tämä ryhmä kokee vetoa yrityksen tuotteisiin lähinnä hinnan puolesta ja ostaa paikan tullen kilpailijalta ilman omantunnon tuskia. Heitä on vaikea houkutella pysyviksi asiakkaiksi, ellei onnistu herättämään innostusta yritystä ja/tai tuotetta kohtaan, mikä saa heidät unohtamaan tarjouksien metsästyksen.
2. Spontaani ensiostaja
Ensiostaja, joka löytää yrityksen sattumalta oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kiinnostuu. Jotta saat ensiostajasta pysyvän asiakkaan, tarjooman pitää ylittää hänen odotuksensa. Laatu, asiakaspalvelu tai muu positiivinen kokemus oston yhteydessä muuttaa spontaanin ostajan vakioasiakkaaksi.
3. Ensiasiakas suositusten perusteella
Tämä ryhmä asiakkaita on arvokas, sillä ennen ensikontaktia heille on jo muodostunut luottamus yritystä kohtaan. He ovat valmiita hyväksymään yrityksen tarjooman, sillä he tuntevat yritystä suositelleen henkilön, kuten jo faniksi muodostuneen asiakkaan. Firmalla on hyvät mahdollisuudet voittaa nämä asiakkaat puolelleen, sillä heillä on jo valmiiksi positiivinen mielikuvakuva yrityksestä.
4. Tyytyväiset asiakkaat – vakioasiakkaat
Tällä tasolla asiakkaat tekevät ostoja yhä uudestaan, sillä he ovat tyytyväisiä tuotteeseen/palveluun. Heidän kaikkiin toiveisiinsa ja tarpeisiinsa vastataan, eivätkä he näe syytä vaihtaa myyjää. Tyytymättömyyttä syntyy sen sijaan, jos odotuksia ei täytetä. Mutta tyytyväisyys ei ole sama asia kuin innostuneisuus ja vakioasiakas ei ole automaattisesti yrityksen fani. Myös tyytyväinen asiakas saattaa hypätä kilpailijan leiriin, kun taas fanit ovat lojaalimpia.
5. Innostuneet asiakkaat – fanit
Tämä asiakasryhmä ei ole vain tyytyväinen vaan myös innostunut yrityksestä, sillä heidän odotuksensa ylitetään. Asiakas saa enemmän kuin pyytää ja on positiivisesti yllättynyt firman toiminnasta. Fanit ovat asiakkaiden aatelia, sillä he ovat sitoutuneet firmaan, tuotteisiin ja palveluihin eivätkä helpolla eroa yrityksestä. He toimivat suosittelijoina ja referensseinä. Nämä asiakkaat antavat oma-aloitteisesti palautetta ja parannusehdotuksia firman toimintaan liittyen. Fanit ovatkin yritykselle mittaamattoman arvokkaita.
Jos haluat tietää mitkä 5 askelta sinun pitää ottaa hankkiaksesi faneja, lataa tästä artikkeli aiheesta: https://nurmiconsulting.lpages.co/5-askelta-asiakkaasta-faniksi/