Miten asiakkaista saadaan faneja?

Alkuperäinen blogi : BEI-Training

Kun asiakkaasta tulee tuotteesi tai palvelusi fani, se tuntuu mahtavalta. Yhteistyö tällaisen asiakkaan kanssa on vaivatonta ja hauskaa. Asiakas luottaa sinuun, on yhteistyöhaluinen, innostunut ja avoin sekä suosittelee firmaasi toisille.

Mutta miten tavallisesta asiakkaasta tulee yrityksen fani? Harvemmin se on rakkautta ensi silmäyksellä vaan prosessi tai se vaatii ahaa-elämyksen. Asiakkuudet voi jakaa viiteen ryhmään, joista fanistatuksen saavuttanut on korkeimmalla. Mutta jokainen aloittaa pohjalta, ensiostoksesta.

5 askelta faniuteen

Jokainen asiakas on arvokas, mutta toiset ovat arvokkaampia. Siksi kannattaa selvittää, millainen suhde vastapuolella on yritykseen ja millä askeleella hän tällä hetkellä on.

1. Tarjouksenmetsästäjä asiakkaana erityistarjouksen takia

Tämä ryhmä kokee vetoa yrityksen tuotteisiin lähinnä hinnan puolesta ja ostaa paikan tullen kilpailijalta ilman omantunnon tuskia. Heitä on vaikea houkutella pysyviksi asiakkaiksi, ellei onnistu herättämään innostusta yritystä ja/tai tuotetta kohtaan, mikä saa heidät unohtamaan tarjouksien metsästyksen.

2. Spontaani ensiostaja

Ensiostaja, joka löytää yrityksen sattumalta oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kiinnostuu. Jotta saat ensiostajasta pysyvän asiakkaan, tarjooman pitää ylittää hänen odotuksensa. Laatu, asiakaspalvelu tai muu positiivinen kokemus oston yhteydessä muuttaa spontaanin ostajan vakioasiakkaaksi.

3. Ensiasiakas suositusten perusteella

Tämä ryhmä asiakkaita on arvokas, sillä ennen ensikontaktia heille on jo muodostunut luottamus yritystä kohtaan. He ovat valmiita hyväksymään yrityksen tarjooman, sillä he tuntevat yritystä suositelleen henkilön, kuten jo faniksi muodostuneen asiakkaan. Firmalla on hyvät mahdollisuudet voittaa nämä asiakkaat puolelleen, sillä heillä on jo valmiiksi positiivinen mielikuvakuva yrityksestä.

4. Tyytyväiset asiakkaat – vakioasiakkaat

Tällä tasolla asiakkaat tekevät ostoja yhä uudestaan, sillä he ovat tyytyväisiä tuotteeseen/palveluun. Heidän kaikkiin toiveisiinsa ja tarpeisiinsa vastataan, eivätkä he näe syytä vaihtaa myyjää. Tyytymättömyyttä syntyy sen sijaan, jos odotuksia ei täytetä. Mutta tyytyväisyys ei ole sama asia kuin innostuneisuus ja vakioasiakas ei ole automaattisesti yrityksen fani. Myös tyytyväinen asiakas saattaa hypätä kilpailijan leiriin, kun taas fanit ovat lojaalimpia.

5. Innostuneet asiakkaat – fanit

Tämä asiakasryhmä ei ole vain tyytyväinen vaan myös innostunut yrityksestä, sillä heidän odotuksensa ylitetään. Asiakas saa enemmän kuin pyytää ja on positiivisesti yllättynyt firman toiminnasta. Fanit ovat asiakkaiden aatelia, sillä he ovat sitoutuneet firmaan, tuotteisiin ja palveluihin eivätkä helpolla eroa yrityksestä. He toimivat suosittelijoina ja referensseinä. Nämä asiakkaat antavat oma-aloitteisesti palautetta ja parannusehdotuksia firman toimintaan liittyen. Fanit ovatkin yritykselle mittaamattoman arvokkaita.

Jos haluat tietää mitkä 5 askelta sinun pitää ottaa hankkiaksesi faneja, lataa tästä artikkeli aiheesta: https://nurmiconsulting.lpages.co/5-askelta-asiakkaasta-faniksi/

Similar Articles

Sopimus terveyttämispalv... Kari Nurmi Nurmi Consulting Oy 15. toukokuuta 2015 Nurmi Consulting Oy on solminut 13.4.2015 sopimuksen Suomen Yrittäjien kanssa. Sopimuksen tarkoitus on tarjota terveyttämispalveluita Suomen Yrittäjien jäsenille. Kaikessa
Mistä tietää, että tu... 1) Muutoshitaus: jos toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja oma yritys muuttuu hitaasti 2) Taloushallinto retuperällä 3) Edestakaiset päätökset: jos tehdään useita päätöksiä, jotka vedetään takaisin 4) Arkirutiineissa ongelmia:
Miten asiakkaista saadaan... Alkuperäinen blogi : BEI-Training Kun asiakkaasta tulee tuotteesi tai palvelusi fani, se tuntuu mahtavalta. Yhteistyö tällaisen asiakkaan kanssa on vaivatonta ja hauskaa. Asiakas luottaa sinuun, on yhteistyöhaluinen, innostunut
Tarvitaan lisää turnaro... Uusi ura turnaround-ammattilaisena ? Suomessa maksuvaikeuksia on lähes joka viidennellä yrityksellä. Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan taloudellisesti riskialttiita yrityksiä on Suomessa n.100 000. Luonnollisesti suuri osa näistä on